Revisie

911 2.2T met "waterschade"


Schoonmaken van de motor


Het reinigen van alle losse onderdelen was een hele klus. De zuigers en de cilinderwanden heb ik voorzichtig met een schuursponsje bewerkt. Daarmee ging vrijwel alle oppervlakkige roest en aanslag weg. Maar schone onderdelen monteren in een smerig motorblok is mijn eer te na. Als ik dan toch bezig ben moet het er straks ook weer keurig uit zien. De aluminium delen zijn gestraald en de gespoten delen hebben een nieuw verfje gekregen.
De carburateurs vergen natuurlijk speciale aandacht. Het is een kritisch stukje fijn mechanica met vlotters, sproeiers en kleine openingen en kanaaltjes. Dit alles moet absoluut schoon zijn en uiteindelijk nauwkeurig afgesteld worden anders maakt de 2.2 boxer geen enkele kans weer aan het werk te kunnen.
Bij het opbouwen van het motorblok werkt het zoveel prettiger als alles schoon en droog is. Zuigerveren, pakkingen en andere kleine onderdelen zijn er nieuw in gegaan. De kachelpotten zijn met een plasmaspray bewerkt waardoor ze echt nooit meer kunnen roesten. Zo langzaam aan begint het geheel weer vorm te krijgen.
Als alle onderdelen weer gemonteerd zijn ziet het blok er weer fris uit. Gestraald, gespoten, nieuwe boutjes, moertjes en rubbertjes. Het enige dat nog ontbreekt, zijn een scheut olie en benzine. Maar dat zal moeten wachten tot de motor weer in de 911 zit. Dan komt het spannende moment: doet ie ít of doet ie ít niet.