Schoonmaken


Inbouwen

Revisie

911 2.2T met "waterschade"

De ellende: 1/2 jaar stilstaan met water in het motorblok


Wat er precies gebeurd is vertelt het verhaal niet. Het resultaat ziet er in ieder geval niet best uit. Deze 911 2.2 heeft een aantal maanden stil gestaan terwijl het motorblok inwendig en uitwendig ernstig vervuild was. Er was helemaal geen beweging meer in te krijgen. Op zo’n moment zit er niets anders op dan het demonteren van het blok en eerst maar eens de schade te gaan bekijken.

Om te beginnen heb ik alle accessoires van de motor af gehaald. Daarna zijn de carburateurs verwijderd. Dan komt het moment dat je de waarheid onder ogen moet zien en gaat het blok open. Nadat ik de cilinderkoppen los gehaald had sloeg de schrik mij even om het hart. Onder de laag smurrie die zich aan de binnenkant van de kop bevond waren de kleppen nauwelijks meer te herkennen.

De zuigers en de cilinderwand leken samengesmolten tot één bonk roest. Heel voorzichtig heb ik de cilinders één voor één los gehaald en met veel kruipolie stukje voor stukje van de zuigers af weten te krijgen. Dat ging uiteindelijk makkelijker dan ik verwacht had. Hoewel de roest er op het eerste gezicht heel ernstig uit zag leek het nu heel oppervlakkig te zijn. Eigenlijk waren de zuigers meer vies dan echt aangetast.

Ook de schade aan de cilinderwanden lijkt wel mee te vallen. Zonder te weten hoe de toestand van de rest van de motor is zal het voornamelijk een hele grote schoonmaakbeurt worden. Ik weet niet wat de optimale mengverhouding tussen benzine en water is. Ik weet wel dat als je die combinatie te lang in je carburateurs laat staan je er opnieuw een schoonmaakklus bij hebt.