HDK-PS project 3

Porsche 924 wordt voorzien van 944 type II techniek


Demontage 944


Eenmaal in de werkplaats kan het demonteren van de 944 beginnen. Het plan is om het dashboard uit de 944 in de 924 te zetten. Klinkt simpel, maar iedereen weet dat het “onmogelijk” is. Alle meters in het type II instrumentenpaneel zijn elektronisch. Terwijl de 924 nog een mechanische kilometerteller heeft.
Ook de ventilatieopeningen zijn anders. De ventilator is veel groter en de luchtkanalen komen anders uit . Het contactslot en de stuurkolom verschillen van elkaar en de relaisbox zit op een andere plaats. Het plan is dus om alles uit de 944 te halen, en in de 924 onder te brengen. En met alles bedoel ik: dashboard, ventilator, relaisbox, en dus de hele draadboom.
De parafant, het deel tussen de voorruit en de motorruimte moet dan ook over gezet worden. Dan komt meteen de type II voorruit er in. Dan moeten de ruitenwissers daarop aangepast worden en dat heeft weer een andere motorkap tot gevolg. Om te beginnen moeten alle onderdelen die ik nodig heb uit de 944 gedemonteerd worden. Voor wat ik niet nodig heb vind ik vast wel een andere liefhebber.

De voorruit

Om van de 924 een echte “type II” te maken moet hij natuurlijk een vlak liggende voorruit hebben. Het originele raam, dat veel dieper in de sponning ligt, is door de brand gesprongen en moet in ieder geval vervangen worden. Het blijkt helemaal niet zo eenvoudig een gelijmde ruit uit een auto te halen.
Het feit dat hij in dit geval heel moet blijven maakt het extra spannend. Soms is er heel veel kracht nodig om een trekdraad door de kitlaag heen te trekken. Tegelijk wil ik de omlijsting van de ruit, het glas zelf en de antenne aansluiting niet beschadigen.
Uiteindelijk lukt het om hem er helemaal onbeschadigd uit te krijgen. Nu nog oppassen dat hij niet alsnog breekt. Ik zal de ruit pas weer in de 924 plaatsen als deze helemaal klaar is. Even veilig opbergen dus.

De bedrading

Omdat alle techniek van de 944 overgezet wordt naar de 924 ligt het voor de hand de draadboom ook in zijn geheel mee te nemen. Dat is uiteindelijk minder werk dan de bestaande bedrading aanpassen en het verkleint de kans op fouten bij het aansluiten van alle nieuwe onderdelen. Als alle bekleding verwijderd is blijkt het redelijk eenvoudig om de draadboom uit de auto te halen. Voor menigeen ziet het er uit als een warboel van gekleurde spaghetti, maar met logisch nadenken komt het straks allemaal weer in orde.

Om de parafant te verwijderen waren rigoureuze maatregelen nodig. Als eerste heb ik het complete schutbord uit de auto gezaagd. Hiermee is de 944 definitief gesloopt omdat nu het chassisnummer van de rest van de auto gescheiden is. Dit maakte het voor mij wel een stuk makkelijker om het bovendeel, de eigelijke “parafant” uit de constructie te halen. Straks bij de 924 moet ik andersom werken, daar mag de parafant opgeofferd worden om de carrosserie te sparen.
Met de parafant komt de bevestiging van de nieuwe stuurkolom mee. Het wordt zo eenvoudiger om de 944 stuurkolom in te bouwen. Ook de montage van de type II ruitenwissers is geen probleem meer omdat die montage punten ook op dit deel van de carrosserie zitten. Dit is misschien wel het meest kritische deel van de hele operatie. Dat de motor past weten we uit de 924 S. De wielophanging zit er in mijn geval al onder. Maar de montage van het nieuwe dashboard met alles wat daar bij hoort hangt helemaal af van het vervangen van dit deel van de constructie.