HDK-PS project 3

Porsche 924 wordt voorzien van 944 type II techniek


De donor 944


Deze 944 uit 1987 heb ik al jaren op het oog. Drie a vier jaar staat hij al stil op een afgelegen parkeerterrein bij mij in de buurt. Regelmatig heb ik de eigenaar benaderd om de auto te kopen maar steeds zonder resultaat. Hier staat hij nog op zijn wielen, maar dat is helaas niet zo gebleven. Iemand heeft uiteindelijk de waarde van de Fuchs velgen ingezien en deze er hardhandig onder vandaan gehaald.
Met een heftruck is de hele auto opgetild om de wielen er af te halen en daarna is hij op de bodemplaat neergezet. Toen de gemeente de eigenaar aangezegd heeft het wrak te zullen opruimen was de weg vrij om hem nogmaals te vragen de 944 aan mij te verkopen, deze keer met succes.
De 944 moet echter als verloren beschouwd worden. Het interieur is niet compleet, de uitlaat ontbreekt, de versnellingsbak ligt los achterin de auto en over de staat van de motor is niets met zekerheid te zeggen. Maar wel een karrenvracht aan onderdelen dus die van pas kunnen komen bij het 924 “S-II” project.

De binnenkant

Hoewel het lange stilstaan zijn sporen op en in de auto duidelijk heeft achtergelaten ziet het motorcompartiment er best nog aardig uit. De motor lijkt compleet en er zijn geen overmatige sporen van lekkage te zien. Het koelvloeistofreservoir is wel leeg. Het oliepeil lijk nog goed. Maar voor ik hem probeer te starten wil ik het blok ook van binnen eerst goed bekijken.
De auto van binnen goed bekijken is helaas geen opwekkende gebeurtenis. De bijrijderstoel ontbreekt. Net zoals de middenconsole. Wat er met de radio gebeurd is en met de bedrading daar durf ik niet aan te denken. Maar het meest kostbare onderdeel voor mijn 924 "S-II" project is natuurlijk het type II dashboard van de 944. Dat ziet er nog prima uit.
Het lijkt dus de ideale donor auto te zijn voor dit project. Het idee zit in mijn hoofd en hoe ik het uiteindelijk moet gaan verwezenlijken weet ik nog niet precies. Om te beginnen moet de 944 hier van de straat en naar de werkplaats. Nog een hele uitdaging als de auto plat op zijn bodem op de straat ligt.

Weer op wielen

Met vereende krachten, (lees krikken) lukt het de vier hoeken van de 944 één voor één van de straat te tillen. Met voldoende Porsche reserve wielen lukt het om de auto weer rollend te maken. Een snelle controle van de remmen verzekert ons dat we veilig kunnen slepen. De accu is overleden maar daar zetten we tijdelijk even een andere voor in de plaats. Het elektrische systeem blijkt nog voldoende bruikbaar om tijdens het verslepen de richtingaanwijzers en de remlichten te kunnen gebruiken.