HDK-PS project 2

Renovatie 924 Carrera GT


De Motorrevisie


Om de status van de motor te kunnen beoordelen heb ik hem eerst opgebouwd met alle aanwezige onderdelen. Zo hier en daar bleek nog wel wat te ontbreken maar uiteindelijk liep de motor. Rijden ging goed maar vooral bij lage snelheden, file en zo, ontwikkelde er zich achter de auto een enorm rookgordijn.
Toch maar besloten de motor uit elkaar te halen en te reviseren. Nieuwe lagers, pakkingen en zuigerveren gemonteerd. Sommige onderdelen zijn exclusief voor de 924 Carrera GT en daar is niet altijd gemakkelijk aan te komen. Heel veel zoeken op Internet en heel veel bellen levert vaak toch resultaat op.
De cilinders van de motor zijn gehoond en er zijn nieuwe, overmaat, zuigers gemonteerd. Na een paar weken zat de motor weer in elkaar. Ik heb hem zelf uit de auto gehaald maar omdat ook de motorruimte nu helemaal onder handen genomen was heb ik voor het inbouwen van de motor professionele hulp in geroepen.
Na de revisie liep de motor mooi, soepel rond. Het rijden met de Carrera GT is een geweldige ervaring. Gemak ,souplesse en power zijn de sleutelwoorden. Helaas was de rookontwikkeling niet helemaal over en gevoelsmatig vond ik de auto niet veel sneller dan een standaard 924 turbo. Uiteindelijk heft een revisie van de turbo ook deze problemen opgelost.

RDW keuring

In de tussentijd heb ik de auto natuurlijk helemaal “APK waardig” gemaakt. Met een tijdelijk kenteken heb ik hem ter keuring aangeboden bij de RDW. Ook hier blijken de liefhebbers een speciale auto als de Porsche 924 Carrera GT op waarde te kunnen schatten.
De 924 Carrera GT slaagde “cum laude” voor dit examen. Na alle formaliteiten kon ik als trotse eigenaar, met een Nederlands kentekenbewijs, terug naar huis. Heel jammer vind ik het dat er geen mogelijkheid was om voor deze auto een kenteken te krijgen dat recht doet aan zijn leeftijd.