HDK-PS project 1

1972 911 2.4T wordt omgebouwd naar "Carrera 3.0"


De restauratie


Een nieuw millennium, een nieuwe auto. 1 januari 2000 heb ik besloten dat de auto volledig gerestaureerd zou worden. Alle ingrediŽnten waren aanwezig. Het Turbo interieur, het 3.0 liter motorblok, het moest er nu maar van komen.
Eerst alle bruikbare delen in de opslag, dan volgt het sloopwerk. Heel langzaam drong dan pas de omvang van een dergelijk project tot me door. Hoe meer onderdelen je verwijderd, hoe meer zorgen er op je af komen.
Roest blijkt de grote vijand van de oudere generatie Porsches te zijn. Steeds meer rotte plekken kwamen tevoorschijn. Hier moest uitvoerig gestraald, geslepen en gelast worden. Als de body gereduceerd is tot een kale gatenkaas kan het opbouwen beginnen.

Als een kip aan het spit hangt de kale body in de garage. Op deze manier is de onderkant goed te bewerken. Nadat de bodem gerepareerd was heb ik hem direct gespoten.
Roest tussen het plaatwerk van de achterschermen heb ik zorgvuldig weg gehaald. Veel plaatwerk is vervangen door delen van een verzinkte 911.
Zelf heb ik de auto helemaal spuitklaar gemaakt en in de primer gespoten. Het uiteindelijke spuitwerk heb ik echter aan een specialist over gelaten.

De buitenkant blijft natuurlijk altijd het visitekaartje van een auto. Ik heb voor wit gekozen want dat paste het beste bij de bordeauxrode bekleding van het interieur. De rode belettering op de zijkant en de achterklep is er met behulp van een spuitmal op gespoten. Daarna is de hele auto nog eens voorzien van een blanke lak laag.
Na het spuiten kon het opbouwen van de auto weer beginnen. In de motorruimte moest de elektronica voor de 3.0 definitief geÔnstalleerd worden. De draadboom en de zekeringenkast, de instrumenten en de verlichting. In verband met de zwaardere motor heb ik besloten ook rembekrachtiging in te bouwen.
De motor heft vier jaar in de opslag gestaan. Voor ik hem heb ingebouwd heeft hij nog een uitgebreide controle gehad. De Carrera 3.0 nadert zijn voltooiing. Het monteren van het motorblok was nu routine geworden. Dan komt het grote moment: doet ie ít of doet ie ít niet.